Page 109 - Pater Hubert Gulickx
P. 109

III    OVER BIECHTHOREN EN PASTORAAL



 In mijn leven ben ik, zoals veel katholieken, regelmatig gaan

 biechten. Lilian Rubin beschrijft in haar boek "Het


 erotisch slagveld" de geschiedenis van de jongeren-

 sexualiteit. Daarin bezigt zij de uitdrukking: "alles, behalve


 dát". Onder "dát" verstaat zij de gemeenschap en onder

 "alles" wat daaromtrent in het vrijen tussen jongens en


 meisjes plaats-vindt. In de jaren tussen mijn twintigste en de

 dag dat ik in het klooster trad gold dit ook voor mij. In die


 jaren was er stof tot biechten. Ik vind het heel merkwaardig

 dat die stof optrok nadat ik besloten had Dominicaan te                               Lillian Rubin *1924  † 2014


 worden. Ik werd weer de kuise jongeling die ik tot mijn

 twintigste was geweest. In het noviciaat gingen we elke


 week biechten. Als fraterstudent in Zwolle en Nijmegen om                             Hoe denken de mannen en

 de veertien dagen. In Nijmegen vertelden medestudenten dat                            vrouwen die de seksuele
                                                                                       revolutie (mee)maakten
 zij niet meer regelmatig gingen biechten. Ik kon mij dat goed                         over hun verleden? En over

 voorstellen, want ik was met die praktijk ook niet gelukkig.                          hun heden? Als de slaap-
                                                                                       kamer nog steeds het
 In Venlo mocht ik voor het eerst de biechtstoel langs een                             slagveld is in de oorlog der


 andere deur binnengaan: die van de biechtvader. Dat is de                             seksen, zijn dan de machts-
                                                                                       verhoudingen veranderd?
 meest ingrijpende ervaring van mijn leven geweest. Dat                                Hoe hebben de latere


 klinkt hoogdravend maar toch blijf ik er bij. Niet het                                generaties de veran-
                                                                                       deringen waarvoor hun
 intreden in het klooster, niet de professies, niet de kleine en                       oudere zusters en broers


 de grote wijdingen met als bekroning de priesterwijding,                              hadden gevochten,
                                                                                       geïnternaliseerd en
 neen, het binnengaan in de biechtstoel en dan te luisteren        1991                geïnstitutionaliseerd?







 -108-                                                                                                                            -109-
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114