Page 108 - Pater Hubert Gulickx
P. 108

III    OVER BIECHTHOREN EN PASTORAAL



              In mijn leven ben ik, zoals veel katholieken, regelmatig gaan

              biechten. Lilian Rubin beschrijft in haar boek "Het


              erotisch slagveld" de geschiedenis van de jongeren-

              sexualiteit. Daarin bezigt zij de uitdrukking: "alles, behalve


              dát". Onder "dát" verstaat zij de gemeenschap en onder

              "alles" wat daaromtrent in het vrijen tussen jongens en


              meisjes plaats-vindt. In de jaren tussen mijn twintigste en de

              dag dat ik in het klooster trad gold dit ook voor mij. In die


              jaren was er stof tot biechten. Ik vind het heel merkwaardig

              dat die stof optrok nadat ik besloten had Dominicaan te                                                                                                                                                               Lillian Rubin *1924  † 2014


              worden. Ik werd weer de kuise jongeling die ik tot mijn

              twintigste was geweest. In het noviciaat gingen we elke


              week biechten. Als fraterstudent in Zwolle en Nijmegen om                                                                                                                                                             Hoe denken de mannen en

              de veertien dagen. In Nijmegen vertelden medestudenten dat                                                                                                                                                            vrouwen die de seksuele
                                                                                                                                                                                                                                    revolutie (mee)maakten
              zij niet meer regelmatig gingen biechten. Ik kon mij dat goed                                                                                                                                                         over hun verleden? En over

              voorstellen, want ik was met die praktijk ook niet gelukkig.                                                                                                                                                          hun heden? Als de slaap-
                                                                                                                                                                                                                                    kamer nog steeds het
              In Venlo mocht ik voor het eerst de biechtstoel langs een                                                                                                                                                             slagveld is in de oorlog der


              andere deur binnengaan: die van de biechtvader. Dat is de                                                                                                                                                             seksen, zijn dan de machts-
                                                                                                                                                                                                                                    verhoudingen veranderd?
              meest ingrijpende ervaring van mijn leven geweest. Dat                                                                                                                                                                Hoe hebben de latere


              klinkt hoogdravend maar toch blijf ik er bij. Niet het                                                                                                                                                                generaties de veran-
                                                                                                                                                                                                                                    deringen waarvoor hun
              intreden in het klooster, niet de professies, niet de kleine en                                                                                                                                                       oudere zusters en broers


              de grote wijdingen met als bekroning de priesterwijding,                                                                                                                                                              hadden gevochten,
                                                                                                                                                                                                                                    geïnternaliseerd en
              neen, het binnengaan in de biechtstoel en dan te luisteren                                                                                                                                        1991                geïnstitutionaliseerd?







    -108-                                                                                                                                                                                                                                                                      -109-
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113