Page 181 - Pater Hubert Gulickx
P. 181
In de ogen van Grossouws biechtvader, de Jezuïet van *
Oppenraay, was de neiging tot die zonde uit te roeien met Karthuizer orde
boete en versterving.
Het gevolg van die harde aanpak is bij Grossouw dat de Tot op de dag van heden is er in Europa - niet meer in
angst voor de sexualiteit zo hevig wordt, dat hij besluit om Nederland - een bepaalde kloosterorde die we de Karthuizer
Karthuizer(*) te worden. Hopend dat de duivel van de orde noemen. Ze omvat in de regel meer mannelijke dan
begeerte naar de sexuele lust daar niet kan binnendringen. vrouwelijke leden en kende voorheen in Nederland ook een
Zo'n streng klooster zal hem buiten houden. Alleen engelen zevental kloosters. Ze stonden en staan bekend om hun
kunnen daarbinnen karthuizen. Gelukkig blijft Grossouw er vreselijk strenge leefregels en wie Karthuizer monnik of non
maar een week. Een biechtvader die zijn tijd vooruit is doet wil worden moet wel weten wat daartoe nodig is. Men leeft
hem inzien dat de sexualiteit geen duivel is in de doos van dan heel erg afgezonderd, men moet zoveel zwijgen en
het menselijk lichaam. Ook niet in de lichamen van bidden en mediteren, dat men wel eens als buitenstaander op
religieuzen of priester. In de loop van de studiejaren in de gedachte komt: Hoe houden deze mensen dit vol.
Zwolle in Nijmegen dringt ook daar deze opvatting over De stichter van deze orde is
sexualiteit en lichamelijkheid door. In de zestiger jaren brak Bruno de Karthuizer die op
de sexuele revolutie helemaal los. Moraaldocent Wim van de het eind der elfde eeuw
Marck wist vanuit Thomas aan te tonen dat in het huwelijk samen met zes andere
voorbehoedsmiddelen konden worden gebruikt. Hij gaf wel monniken ergens in de
toe dat de N.V.S.H., de vereniging voor sexuele hervorming, woeste Alpen op bijna 1000
een handje hielp om dit vernieuwde denken vorm te geven. meter hoogte een nieuwe
kloosterorde stichtte. In die
Alpen in de wildernis van
de Grande Chartreuse - vandaar de naam Karthuizers -
verrees onder zeer moeilijke omstandigheden hun eerste
klooster en Bruno werd de eerste prior.
-180- -181-