Page 210 - Pater Hubert Gulickx
P. 210

VII   DOMINICAANSE VROOMHEID TUSSEN HET                                                                                                      In die verhalen en geschiedenissen heb ik de weg leren


                       BRONSGROEN EIKENHOUT                                                                                                                kennen waarop de mensen op zoek zijn naar God en God op

                                                                                                                                                           zoek is naar de mensen. Die twee blijken elkaar op die weg

              Wie dit verhaal tot nu toe heeft gelezen zou mij kunnen                                                                                      te ontmoeten in de mens. Dat is een mysterieuze ontmoeting.


              vragen: "Hubert, hoe heb jij in al die jaren geloofd, gebeden,                                                                               De theologie en de theoloog moeten opkomen voor de

              theologisch gedacht? Wat heeft dit verhaal over jouw leven                                                                                   heilsbetekenis van het geloof in het leven van alledag van de


              en jouw werken met geloof en kerk en orde te maken?" In                                                                                      gewone man en vrouw. Maar de theologie is zo'n weten-

              een poging op al die vragen in te gaan begin ik met de                                                                                       schap geworden dat je er hogere studies voor nodig hebt om


              verklaring dat ik gelovig ben, Dominicaan en theoloog. Dat                                                                                   alles een beetje te volgen. Hoe kan de wetenschappelijke

              kan in de oren van mijn huisgenoten zelfverzekerd en boud                                                                                    theologie het geloof voeden van de gewone man en vrouw?

              klinken. Omdat zij anders gelovig, anders Dominicaan zijn en                                                                                 Dat kan volgens mij niet. Daarom zal het verhaal van de


              zichzelf niet voor theoloog verslijten. Ik wil die verklaring                                                                                gewone man of vrouw, hun levenservaring, hun pijn en


              meteen relativeren. Zoals in het leven alles betrekkelijk is.                                                                                moeite, hun geloof en twijfel, hun vreugde en hun angst, het

              Gelovigen, Dominicanen en theologen leven in onze tijd in                                                                                    vertrekpunt moeten zijn van een theologie die het geloof

              wankel evenwicht. Theologie heeft geen andere bestaans-                                                                                      voedt. Als ik mij theoloog noem, dan is dat omdat ik zal


              reden dan "voedster te zijn van het geloof". Dat is een mooie                                                                                blijven proberen levens- en geloofsverhalen van gewone

              Dominicaanse uitspraak en nog thomistisch bovendien. In                                                                                      mannen en vrouwen, jongens en meisjes, kinderen en


              mijn spreken en werken heb ik geprobeerd om, met                                                                                             ouderen tot uitgangspunten te nemen van mijn spreken,

              inachtneming van ieders eigenheid, te luisteren naar het                                                                                     preken en luisteren. Daaraan heb ik mijn geloof gevoed en


              levens- en geloofsverhaal van de anderen en dat te verstaan.                                                                                 was ik bezig met theologie. Wie de verhalen van kinderen,

              In de stilte van mijn kamer luister ik ook naar mijn eigen                                                                                   jongeren, ouderen, homosexuele mannen en vrouwen ernstig


              levensverhaal. Speur ik naar mijn eigen geloven en twijfelen.                                                                                neemt, die is niet bang voor feministische theologie, flikker-

              Lezend in de vele boeken die ik rondom mij heen mag                                                                                          theologie, ervaringskatechese. Integendeel. Hij zal zich daar


              koesteren, heb ik geluisterd naar de verhalen uit de                                                                                         als theoloog bij thuis voelen.

              geschiedenis en de traditie. Daar houd ik intens van.





    -210-                                                                                                                                                                                                                                                                      -211-
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215