Page 211 - Pater Hubert Gulickx
P. 211

VII   DOMINICAANSE VROOMHEID TUSSEN HET  In die verhalen en geschiedenissen heb ik de weg leren


          BRONSGROEN EIKENHOUT  kennen waarop de mensen op zoek zijn naar God en God op

              zoek is naar de mensen. Die twee blijken elkaar op die weg

 Wie dit verhaal tot nu toe heeft gelezen zou mij kunnen  te ontmoeten in de mens. Dat is een mysterieuze ontmoeting.


 vragen: "Hubert, hoe heb jij in al die jaren geloofd, gebeden,  De theologie en de theoloog moeten opkomen voor de

 theologisch gedacht? Wat heeft dit verhaal over jouw leven  heilsbetekenis van het geloof in het leven van alledag van de


 en jouw werken met geloof en kerk en orde te maken?" In  gewone man en vrouw. Maar de theologie is zo'n weten-

 een poging op al die vragen in te gaan begin ik met de  schap geworden dat je er hogere studies voor nodig hebt om


 verklaring dat ik gelovig ben, Dominicaan en theoloog. Dat  alles een beetje te volgen. Hoe kan de wetenschappelijke

 kan in de oren van mijn huisgenoten zelfverzekerd en boud  theologie het geloof voeden van de gewone man en vrouw?

 klinken. Omdat zij anders gelovig, anders Dominicaan zijn en  Dat kan volgens mij niet. Daarom zal het verhaal van de


 zichzelf niet voor theoloog verslijten. Ik wil die verklaring  gewone man of vrouw, hun levenservaring, hun pijn en


 meteen relativeren. Zoals in het leven alles betrekkelijk is.  moeite, hun geloof en twijfel, hun vreugde en hun angst, het

 Gelovigen, Dominicanen en theologen leven in onze tijd in  vertrekpunt moeten zijn van een theologie die het geloof

 wankel evenwicht. Theologie heeft geen andere bestaans-  voedt. Als ik mij theoloog noem, dan is dat omdat ik zal


 reden dan "voedster te zijn van het geloof". Dat is een mooie  blijven proberen levens- en geloofsverhalen van gewone

 Dominicaanse uitspraak en nog thomistisch bovendien. In  mannen en vrouwen, jongens en meisjes, kinderen en


 mijn spreken en werken heb ik geprobeerd om, met  ouderen tot uitgangspunten te nemen van mijn spreken,

 inachtneming van ieders eigenheid, te luisteren naar het  preken en luisteren. Daaraan heb ik mijn geloof gevoed en


 levens- en geloofsverhaal van de anderen en dat te verstaan.  was ik bezig met theologie. Wie de verhalen van kinderen,

 In de stilte van mijn kamer luister ik ook naar mijn eigen  jongeren, ouderen, homosexuele mannen en vrouwen ernstig


 levensverhaal. Speur ik naar mijn eigen geloven en twijfelen.  neemt, die is niet bang voor feministische theologie, flikker-

 Lezend in de vele boeken die ik rondom mij heen mag  theologie, ervaringskatechese. Integendeel. Hij zal zich daar


 koesteren, heb ik geluisterd naar de verhalen uit de  als theoloog bij thuis voelen.

 geschiedenis en de traditie. Daar houd ik intens van.





 -210-                                                                                                                            -211-
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216