Page 195 - Pater Hubert Gulickx
P. 195

Voor mij werd het duidelijk dat in het spoor van bevrijdend

 denken over sex en lust, ook buiten het huwelijksbed, de


 emancipatie van de homosexuelen zich begon te voltrekken.

 De vorm van de sexuele revolutie die in de zestiger jaren op


 gang kwam zal wel veranderd zijn en verandert nog. Maar

 een terugkeer naar het verleden is niet meer mogelijk. Als ik


 kijk naar het verschil in sexuele geschiedenis van mijzelf en

 die vergelijk met die van veertigjarigen en twintigjarigen


 dan zie ik dat de hervormingen van de sexuele normen zijn

 opgenomen in de kultuur, geconsolideerd zijn tot sexueel


 gedrag van volwassenen en tieners. Zowel de sociologie van

 de sex als de psychologie zijn ingrijpend veranderd. Alleen


 de officiƫle kerk houdt vast aan de normen van het verleden.

 Bisschop Gijsen gebruikt dat oude moraalhandboek voor

 zijn priesteropleiding in Rolduc. Zo doende leidt hij  Grootseminarie Rolduc


 priesters op voor een ambt dat niet aantrekkelijk is in een  Sinds 1974 is het grootseminarie van het bisdom Roermond hier gevestigd.


 kerk die velen links laten liggen en voor mensen die er niet  Het seminarie was kort tevoren met steun van Paus Paulus VI door Mgr. Jo
                                                           Gijsen opgericht.
 meer zijn. Dat moet verkeerd aflopen. Terwijl ik dit schrijf

 is het bastion Rolduc dat Gijsen met zorg, had opgetrokken


 aan het instorten. Velen kunnen getuigen dat ik dat al jaren

 geleden had voorspeld. Naar mijn inzien zou de priester-


 opleiding van Rolduc aantrekkelijk zijn voor homosexuelen.

 Ik vind dat zij even geschikt zijn voor het priesterambt als


 hetero's.








 -194-                                                                                                                            -195-
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200