Page 35 - Klaaskerk
P. 35
Ontstaanslegende van de Piëta (Italiaans: Pietà)
Een kolenschipper uit Luik zag zich gedwongen in Venlo te
blijven, daar zijn schip niet meer voor- of achteruit wilde.
Hij inspecteerde met zijn vrouw schip en lading tot hij in het
met kolen afgeladen ruim de door het kolengruis gekleurde,
dus 'Zwarte', Madonna aantrof.
Zijn vrome vrouw verzocht hem om het naar een kerk in de
nabije stad te brengen. Naar welke kerk hij het beeld ook
bracht, steeds opnieuw vond hij het in zijn ruim terug.
Uiteindelijk besloten de schipper en zijn vrouw dat zij het
beeld zouden achterlaten in die kerk, waar 's-morgens het
eerst de mis wordt gelezen. In de Klaaskerk (uiteraard, de
schipperskerk) bleken de Kruisheren reeds om vier uur te
luiden; vandaar dat de schipper hen verwittigde dat hij hun
na de vroegmis een geschenk zou bezorgen. Zij aanvaardden
het beeld onder dankzegging. Het beeld werd op een altaar
geplaatst, en nadat er een mis bij was opgedragen, haastten
De Zwarte Lieve Vrouw, later ‘Bedrukte Moeder Gods’ beide echtelieden zich terug naar hun schip, om af te varen.
Toen tot tweemaal toe het beeld toch weer in de boot bleek
Dit beeld, een pietà-beeld in kalksteen, ongeveer 154 cm breed en 74 cm hoog, stelt
Maria voor, geknield gezeten op de grond, met het gestrekte lichaam van Christus te zijn, begreep de prior dat de H. Maagd haar beeld met
op haar schoot. Het stamt uit het eerste kwart van de 15e eeuw en is van de hand meer egards behandeld wenste te zien en verordonneerde hij
van een onbekende Duitse, vermoedelijk in Keulen werkzame, meester. Het beeld is met het beeld een grootse processie te houden van het schip
wit van kleur, met enige sporen van waarschijnlijk na 1814 aangebrachte
polychromie. naar de kerk, waar het op het belangrijkste altaar zou
Piëta is in de kunst de benaming voor een afbeelding of uitbeelding van de dode worden geplaatst, het kruisaltaar. Deze opzet slaagde: het
Christus vergezeld door Maria of engelen. Het kan een schilderij of een beeld zijn. beeld bleef staan, en de schipper kon eindelijk wegvaren.
-34- -35-
Een kolenschipper uit Luik zag zich gedwongen in Venlo te
blijven, daar zijn schip niet meer voor- of achteruit wilde.
Hij inspecteerde met zijn vrouw schip en lading tot hij in het
met kolen afgeladen ruim de door het kolengruis gekleurde,
dus 'Zwarte', Madonna aantrof.
Zijn vrome vrouw verzocht hem om het naar een kerk in de
nabije stad te brengen. Naar welke kerk hij het beeld ook
bracht, steeds opnieuw vond hij het in zijn ruim terug.
Uiteindelijk besloten de schipper en zijn vrouw dat zij het
beeld zouden achterlaten in die kerk, waar 's-morgens het
eerst de mis wordt gelezen. In de Klaaskerk (uiteraard, de
schipperskerk) bleken de Kruisheren reeds om vier uur te
luiden; vandaar dat de schipper hen verwittigde dat hij hun
na de vroegmis een geschenk zou bezorgen. Zij aanvaardden
het beeld onder dankzegging. Het beeld werd op een altaar
geplaatst, en nadat er een mis bij was opgedragen, haastten
De Zwarte Lieve Vrouw, later ‘Bedrukte Moeder Gods’ beide echtelieden zich terug naar hun schip, om af te varen.
Toen tot tweemaal toe het beeld toch weer in de boot bleek
Dit beeld, een pietà-beeld in kalksteen, ongeveer 154 cm breed en 74 cm hoog, stelt
Maria voor, geknield gezeten op de grond, met het gestrekte lichaam van Christus te zijn, begreep de prior dat de H. Maagd haar beeld met
op haar schoot. Het stamt uit het eerste kwart van de 15e eeuw en is van de hand meer egards behandeld wenste te zien en verordonneerde hij
van een onbekende Duitse, vermoedelijk in Keulen werkzame, meester. Het beeld is met het beeld een grootse processie te houden van het schip
wit van kleur, met enige sporen van waarschijnlijk na 1814 aangebrachte
polychromie. naar de kerk, waar het op het belangrijkste altaar zou
Piëta is in de kunst de benaming voor een afbeelding of uitbeelding van de dode worden geplaatst, het kruisaltaar. Deze opzet slaagde: het
Christus vergezeld door Maria of engelen. Het kan een schilderij of een beeld zijn. beeld bleef staan, en de schipper kon eindelijk wegvaren.
-34- -35-