Page 12 - Trans-Cedron
P. 12
De paters Dominicanen woonden tot 1879 in een klooster in
Düsseldorf en gingen zich door de ´Kulturkampf´ vestigen in
Venlo.
Ze betrokken een door hun aangekocht voormalig klooster
Trans-Cedron (letterlijk vertaald: Over de Beek) aan de
Beekstraat. Dit klinkt eenvoudig, maar was het niet echt.
In 1797, na de inval van Napoleon in de Nederlanden,
verdreven de Franse Sansculotten de zusters Annunciaten uit
hun klooster Trans-Cedron. Uiteindelijk waren de gebouwen
van het klooster en de bijbehorende grond in bezit gekomen
van mevr. Schmasen, een kordate weduwe die het gebouw
verhuurde aan een aantal arme gezinnen. De bijbehorende
kapel werd gebruikt als pakhuis. Voor de uit Duitsland
verdreven paters was dit een ideale huisvestingsplek, maar het
probleem was dat mevr. Schmasen protestant was en dus niet
al te graag medewerking wilde verlenen aan de katholieke
Dominicanen. Op 22 mei 1879 bezochten twee Duitstalige
heren en knecht mevr. Schmasen. Omdat zij dacht dat de
‘heren’ een fabriek wilde vestigen in de kloostergebouwen had
zij geen bezwaar tegen de verkoop van het klooster aan de
‘ondernemers’
-12- -13-
Düsseldorf en gingen zich door de ´Kulturkampf´ vestigen in
Venlo.
Ze betrokken een door hun aangekocht voormalig klooster
Trans-Cedron (letterlijk vertaald: Over de Beek) aan de
Beekstraat. Dit klinkt eenvoudig, maar was het niet echt.
In 1797, na de inval van Napoleon in de Nederlanden,
verdreven de Franse Sansculotten de zusters Annunciaten uit
hun klooster Trans-Cedron. Uiteindelijk waren de gebouwen
van het klooster en de bijbehorende grond in bezit gekomen
van mevr. Schmasen, een kordate weduwe die het gebouw
verhuurde aan een aantal arme gezinnen. De bijbehorende
kapel werd gebruikt als pakhuis. Voor de uit Duitsland
verdreven paters was dit een ideale huisvestingsplek, maar het
probleem was dat mevr. Schmasen protestant was en dus niet
al te graag medewerking wilde verlenen aan de katholieke
Dominicanen. Op 22 mei 1879 bezochten twee Duitstalige
heren en knecht mevr. Schmasen. Omdat zij dacht dat de
‘heren’ een fabriek wilde vestigen in de kloostergebouwen had
zij geen bezwaar tegen de verkoop van het klooster aan de
‘ondernemers’
-12- -13-